Lene Frantzen
Jeg filter uld sammen på flere forskellige måder – ruller, krøller, klumper, stamper, banker og vasker uld sammen til store massive ruller, som derefter bliver skåret i skiver med det maskineri vi selv har udviklet. Det er ren magi, når saven skærer igennem det yderste filtlag og afslører de indvendige mønstre og farvestrukturer.
Mit signaturprodukt er “The Slice”- jeg designer og fremstiller selv hver eneste hynde, pude, puf … Designet er inspireret af naturen, dens regelbundne og kaotiske liv.
Jeg skulle lære at filte helt ind til kernen af de STORE elementer, jeg får – når jeg lægger lag på lag og ruller de farvede karteflor sammen – og siden skære ulden præcist og knivskarpt ud i tynde skiver. Jeg måtte selv udvikle maskineri og hjælpemidler sammen med min mand og gode venner med teknisk snilde og praktisk håndelag – og vi udvikler stadigvæk. Vi måtte prøve os frem – mange gange. Og kilovis af uld er blevet kasseret, fordi kvaliteten ikke var helt i top.
Jeg fremstiller alle produkter skånsomt med stort hensyn til miljøet; ulden bliver filtet ved hjælp af uldfibrenes naturlige evne til filtning i varmt vand (der genbruges) – og uden brug af tilsætningsstoffer.
Filtning m.m. foregår i Danmark ved Skamlingsbanken, hvor der både er produktion, butik og bolig.
Foto af Lene Frantzen fra 1985
Jeg synes jeg har arbejdet med tekstiler altid, blev uddannet som tekstilformgiver fra Kunsthåndværkerskolen i Kolding – nu Designskolen Kolding i 1984. I starten vævede jeg, men omkring 1990 begyndte jeg at arbejde med filt i mine tekstile objekter og udsmykninger og i 2000 gik jeg mere over til at lave brugstekstiler med et kunstnerisk udtryk. Det er siden udviklet sig fra en serie tørklæder til andre accessories og til “Slice” serien til boligen.
Min barndom i Malaysia hvor min far bestyrede en gummiplantage har helt sikkert præget mit kunstneriske univers i en sanselig og farverig retning.
Jeg er blevet dybt fascineret af uld og de ældgamle filtetekniker – som jeg har videreudviklet – forsket i – og laver kunst og design med min helt sin egen teknik.
Jeg arbejder fortsat med udsmykningsopgaver og tekstil kunst - der bare skal afprøves, fordi jeg ikke kan lade være. - noget jeg har oplevet og er optaget af som bare skal ud og udtrykkes i tekstil.
Filtede vægtæpper har en akustisk dæmpende virkning.
Tekstiler i et rum forkorter efterklangen – og derfor bliver det nemmere at udskille lyde og forstå samtale.
Opgave for Fredericia Teater, Denmark 2016
Feltet Gargoyles headwear to the musical “The hunchback of Notre Dame”
Opgave for Vejle Kunstmuseum 2021
To store runde filthynder der er farveafstemt efter keramikken og tilpasset møblet.
Jeg har udstillet mange fine steder i både ind og udlandet. Og modtaget fornemme priser for mit Design. Hent CV. her
Billeder af tidligere værker.